Två monopol jag gärna hade ägt om det varit möjligt och ett jag sneglar på (Luxottica LUX:NYSE, Haribo och Polar)

Jag tänkte presentera ett företag som finns på min bevakningslista samt två företag jag (antagligen) skulle vilja äga om de var börsnoterade. Ett par ganska slarviga tankar om ett par monopol som finns framför våra ögon. 

De flesta företag jag tittar på dyker normalt sett först upp i någon screener eller på någon blogg. Ett par står det om i tidningen och ett par är så välkända att man känner till dem utan att anstränga sig. Ett ytterligare sätt för mig att hitta bolag är att försöka vara uppmärksam i det vardagliga livet. Vilka märken har en stark ställning? Vem är det som tjänar pengar på mig? 

Klassisk övning för att illustrera vad jag menar:

  1. Gå till badrummet

  2. Vänd på alla rengöringsmedel, schampon, tandkrämer och deodoranter som står där. 

  3. Förundras över hur många märken som faktiskt tillhör Unilever, P&G osv. 

  4. Kom tillbaka till den här artikeln. Du är nu redo min unge master Luke. 

Ett bolag som tjänar massvis med pengar på oss, som dessutom har en stark monopolliknande ställning och som går att investera i får bli mitt första exempel.


Luxottica (NYSE:LUX)luxottica-logo

Ett fint (men dyrt) exempel på ett bolag jag hittat på det här sättet är Luxottica (NYSE:LUX). Lux kanske inte låter så bekant när ni hör det men om jag byter ut företagsnamnet mot RayBan, Oakley, Prada, Gucci, Armani, BVLGARI, Michael Kors, Ralph Lauren och 14 andra välkända namn så kanske det blir tydligare?

Luxottica har nämligen världsherravälde när det kommer till solglasögon. Förutom helägda märken så som RayBan och Oakley så sitter de även på licenser för de flesta av de stora designermärkena vilka dominerar våra klädaffärer. CBS 60 min, ett nyhetsmagasin i amerikansk tv nämnde för några år sedan att uppskattningsvis 500 miljoner människor bar glasögon från Luxottica. Företag kan ha en sämre marknadsställning än så och ändå anses ha en bred vallgrav. Lägg till att en stor del av företagets försäljning sker genom helägda glasögonkedjor där kunden kommer in, ser 100 olika märken, och tror att denne har valmöjligheter. Även om alla märken kunden ser egentligen ägs av samma företag och alla glasögon tillverkas av samma kinesiska fabriker. 

Ett fint bolag med fina varumärken och en kandidat för min portfölj såklart.

I min portfölj hade man även hittat två andra företag om det nu hade varit möjligt att investera i dem. En tysk godiskung med monopolställning och en finsk träningskung.

Haribo (Ej noterat)haribo-logo

Godistillverkaren Haribo för för oss svenskar en något tillbakadragen tillvaro bland godishyllorna. Vi känner till märket men egetnligen bara eftersom det är det man brukar ha att välja på när man åker tysklands- eller danmarksfärja. Det är dock i Sverige det, I Tyskland ser det annorlunda ut. 

Jag har varit ett gäng länder i mitt liv och jag har köpt godis i de flesta av dem och jag har aldrig sett ett bolag ha en så dominerande ställning som Haribo besitter i Tyskland. Oavsett om man går in på Edeka, Aldi, Netto, Lidl eller Rewe så dominerar Haribo godishyllan. Utan att ha någonting annat än egna erfarenheter på fötternaså skulle jag säga att Haribo har 85% av den tyska marknaden för normalt godis, minst. Är inte jätteinsatt i godismarginaler men företagets ställning i Tyskland är så stark att de i stort sett kan sätta priserna själva. De andra måste följa efter. Det kan inte vara dåligt för finanserna.

Tyvärr är företaget familjeägt och lär inte hamna på börsen i det första taget men om och när det gör det så skall jag för en gångs skull göra mitt bästa för att försöka få tag på aktieposter vid introduktionen.

Polar Pulsklockor (Ej noterat)Polar_Logo_2012

När man som jag jobbar med sport dagarna i ända så är Polar ett märke man inte kan undgå att känna till. Sedan det blev poppis med pulsklockor har Polar varit The brand att gå till.

Som junior var jag med RIK:s a-lag och tränade (2002 någon gång). När vi sprang hade vi pulsklockor på oss. Var de kom ifrån? Polar. När jag var i Alingsås HK 2006-2009 hade vi pulsklockor när vi var ute och sprang. Var de kom ifrån? Polar. När jag var i Bukarest förra året så hade vi pulsklockor när vi var ute och sprang. De kom ifrån Polar. Här i Lemgo har vi visserligen fått några (dåliga kinesiska) hitte´på-pulsklockor för privat bruk men så fort det skall testas förmåga på riktigt så åker de fram. Klockorna från polar.

Jag vet inte hur företaget är skött och jag vet inte hur mycket de måste investera varje år för att hålla sig kvar på toppen men uppenbarligen har de lyckats bra under i alla fall hela min karriär. De har ett enormt starkt varumärke och jag hade helt klart velat vara delägare i det här företaget. I vilket fall hade det gjort våra löptester lite lättare att hantera om jag visste att jag bidrog till mina egna vinster. 


Sammanfattning:

Det här är tre fina företag som dominerar sina marknader. Luxottica går att äga men har först detta året börjat komma ned lite i pris. Även om sånna som jag har sönder alla solglasögon vi köper så är jag tveksam till att deras tillväxt är stark nog för att motivera en tillbakagång till så höga multiplar som de värderades till för något år sedan. Jag tror snarare att nivåerna vi ligger på nu är en mer normal värdering och för att det ska bli billigt behöver de komma ner ytterligare. 

Luxottica, Haribo och Polar är tre exempel ur huvudet på företag jag först kommit i kontakt med genom det alldagliga livet, slagits av deras marknadsställning för att till slut undersöka om det skulle kunna vara möjliga investeringar.

Syftet med den här artikeln är egentligen att visa att man oftast inte behöver gå så långt för att hämta vatten. Runt omkring oss finns en rad starka varumärken och jag kan rekommendera en ”vardags-screening”. Vänd på saker i lådor och skåp och titta på vilka företag som tjänar mest pengar på dig. Ibland kan det nämligen vara så enkelt att det också är där man borde investera.


Analyser och artiklar om Luxottica:

En avvaktande analys från SeekingAlpha

Positiv analys från SeekingAlpha

Forbes: Meet the Four-Eyed, Eight-Tentacled Monopoly That is Making Your Glasses So Expensive (10/9 -14)

FacebooktwitterFacebooktwitter

You may also like...